ArtoNurmi

Aktiivimalli 2.0

Kun kohuttu työttömyyskorvauksen aktiivimalli on vasta otettu käyttöön, uutisoidaan jo seuraavan mallin olevan valmistelussa. Uutisoinnin mukaan olisi harkinnassa ns. Viikkohakemusmalli jonka laiminlyönnistä seuraisi 60 päivän korvauksen menetys.  Kuulosta melko oudolta. 

Hakemus viikossa tarkoittaisi 200 000 työttömän työnhakijan määrällä yli kymmentä miljoonaa hakemusta vuositasolla. Aikamoinen hakemustulva etenkin jos työpaikkoja on jaossa muutamia kymmeniä tuhansia.   Niistäkin moni edellyttänee jonkin tietyn alan osaamista ja koulutusta sekä usein myös työkokemusta. Mahtaisiko mikään taho enää uskaltaa laittaa paikkaa julkisesti hakuun?  Tuskinpa ihan tällaista mallia kukaan tosissaan esittää.

Työttömyyden vähentämistä tulee toki tavoitella. On kuitenkin kysyttävä että puuttuuko tästä maasta työttömien tilanteeseen aktiivisesti parannusta riittävällä tasolla hakeva keinot ja käytännöt? Työttömyyden syyt ovat moninaisia ja tilanteet henkilökohtaisia.  Vaikuttaisi vähän siltä että on kuitenkin päädytty ajattelutapaan jossa erilaisilla rankaisumalleilla pyritään ikäänkuin "oikopolulla" pakottamaan ratkaisua. Tätä voisi hieman verrata uimaopetukseen, jossa opettelija heitetään laiturilta veteen ja ajatellaan että "kyllä se siitä oppii räpiköimään rantaan".

Suomessa on menossa kokonaisvaltainen muutos, jossa paitsi työsuhdeturvaa heikennetään, myös työttömyysturvaa heikennetään ja työttömyydestä ollaan muokkaamassa enemmän tai vähemmän pakkotahtista työnhakutyötä.  Käytännössä tämä johtanee alati kovenevaan kilpailuun työpaikoista.

Nyt työllistymisen esteitä puretaan lähinnä työntekijöiden asemaa heikentämällä.  Voisiko harkita byrokratian vähentämistä?   Esimerkiksi kun työtön ottaa vastaan lyhyen työn, työttömyysetuuden maksatus lykkääntyy, vaikka työ olisi hyvin lyhytaikainen.  Kun ihmisillä arki ja laskut pyörii, on työn vastaanottaminen vaikeaa.  Etenkin juuri ne pienet tulot ovat tärkeitä saada ajallaan koska pelivaraa ei ole.

Kun talous maailmantalouden vetämänä nyt kohenee, ajattelutapaa voisi yksilön "rankaisuperiaatteen" sijasta lähteä rakentamaan paremmilla työvoimapalveluilla.  Jos tässä ei onnistuta riittävällä aikavälillä, kunnan tai tulevan maakuntahallinnon olisi yksinkertaisesti löydettävä tai järjestettävä työtä tai koulutusta määräajaksi. Kaikki ns. Kela-sakkomaksut ja muut rankaisut pois.  Tässä voisi olla käytössä esimerkiksi palkkatuki- ja oppisopimustyyppiset ratkaisut. 

Työttömyyttä tulee yrittää vähentää ja työttömyysetuutta saavalla on myös velvollisuus löytää ratkaisua työttömyyteen, mutta on hyvä muistaa että työttömällä on velvoitteita jo nyt.  Mekaaniset rankaisumallit ovat enemmän tai vähemmän konemaista vastuun kasaamista yksilöiden päälle.  Todennäköistä lienee myös, että niin vasta juuri voimaan tullut kuin tämä mahdollinen kaavailtu malli tulee toimimaan syrjäisempien alueiden tyhjentäjänä.  Mutta aikahan sen sitten näyttää tuleeko mallia, ja jos niin minkälainen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän JairiPalonen kuva
Jairi Palonen

Aktiivimallin kompensoiti eli työttömän auttaminen.
Jokainen voi auttaa työtöntä järjestämällä työtä (lumen luonti, nurmen leikkuu jne.) sen verran, että työtön saa hankittua tuon noin 50 EUR minkä aktiivimallin leikkaa.
Näin hänen ei tarvitse hakea turhaan työtä kolmeksi päiväksi, eikä mennä viikon kurssille istumaan turha panttina.
Tästä ei sitten kannata puhua missään julkisella paikalla ettei tule karensseja.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Yhtenä viikkona hakemuksen tekemättä jättämisen tai sen ilmoittamatta jättämisen seurauksen 60 päivän karenssi tarkoittaa käyttännössä rangaistuksena samaa kuin 60 päiväsakkoa. Millainenhan töpeksintä muutoin vaaditaan 60 päiväsakkoon?

Käyttäjän ArtoNurmi kuva
Arto Nurmi

Sanktio tuntuu kyllä melkoiselta. Varsinaista esitystä ei ole nyt käsillä, mutta tuo 60 päivää on niin iso seuraamus ettei se voisi millään oikeustajulla olla kohtuullista yhdestä "unohduksesta".

Luin lehdestä tänään asiasta (Satakunnan Kansa, blogin kirjoitin eilen ajastettuna) ja sain käsityksen että 12 viikon seurantajaksossa olisi tulkinnanvaraa esimerkiksi itse hakutavasta. Tämäkin tietysti herättää ajatuksen että näin perustavaa laatua olevassa asiassa henkilöllä täytyy olla tiedossa minkä tekemällä välttyy sanktiolta.

Käyttäjän karilaurila kuva
Kari Laurila

Mielenkiintoista olisi myös tietää, onko työnantajilta kysytty, miten ja keneltä.

Mallin seurauksena liki puoli miljoonaa ihmistä aloittaa viikottaisen työhakemusten lähettämisen motivaationaan vain välttää karenssi. Työnantajan on entistä vaikeampaa karsia hakemusten joukosta aidosti motivoituneet ja yrityksen toiminnasta kiinnostuneet työnhakijat.

Avoin haasteeni työllisyyspolitiikasta vastaaville ministereille julkisesta keskustelusta kanssani sidosryhmäjärjestön edustajana koskee myös tätä mallia.

http://karilaurila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248662...

Käyttäjän IluPilu kuva
Ilkka Ali-Melkkilä

Pidetään mielessä että koko aktiivimallin pääarkkitehti on Hetemäki, kuten monessa muussakin epäonnistuneessa suomen talouden käänteessä. Orpo ja Sipilä ovat pelkkiä osamattomia kumileimasimia.

Toimituksen poiminnat